شورای عالی صلح باید منحل گردد
 
زبان سخن
شما آنچه را در جای گفته نتوانستید انجا بگوید

شورای عالی صلح باید منحل گردد

بعد از ترور استاد برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، آینده این شورا همچنان بلا تکلیف مانده و همچنین برخی از چهرهای برجسته کشور، موجودیت این شورا را بی معنا عنوان می کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهور، درحالیکه برخی از چهره های برجسته جمعیت اسلامی مانند عطا محمد نور والی بلخ، برنامه آشتی با طالبان را یک برنامه بی معنی دانسته، برخی از کارشناسان امور سیاسی، بر منحل شدن این شورا تأکید می ورزند.
...
این کارشناسان، براین نظرهستند که هرچند این شورا نتوانسته درطول یکسال گذشته، در راستای تأمین صلح، کار مؤثری انجام دهد، اما موجودیت این شورا بعد از شهادت آقای ربانی هیچ تأثیر و توجیهی نداشته و باید هرچه زودتر منحل گردد.

انجینیر محمد عارف سروری کارشناس مسائل سیاسی-امنیتی در گفتگو با خبرگزاری جمهور خاطرنشان ساخت: تشکیل این شورا با ترکیب فعلی، اشتباهی بوده که از سوی حکومت افغانستان صورت گرفت.

وی گفت: هرچند این شورا با یک رویکرد صلح طلبی آغازبه کارکرد اما در ترکیب این شورا برخی از افراد هستند که هیچ اعتقادی به صلح ندارند و برای اینکه مصروفیتی برای خود داشته باشند و به حکومت متعهد باشند، کارخویش را در این شورا آغازکرده اند.

موصوف افزود: با شهادت آقای ربانی رییس این شورا، نه تنها دربین افراد این شورا یک بحران بی اعتمادی به وجود آمده، بلکه مردم نیز به حکومت بی اعتمادترشده و این بحران می تواند برآینده این شورا تأثیر منفی نیز داشته باشد.

وی افزود: حکومت حال، باید با تئوری های اشتباهی که در پیش گرفته بود، درصدد جلب اعتماد مردم و نیز هواداران آقای ربانی باشد تا بتواند بار دیگر در ترتیب برنامه ها در راستای تأمین صلح در کشور باشد.

آقای سروری گفت: " این شورا نتوانسته کار مؤثری را به پیش ببرد، پس درگام نخست باید این شورا از سوی رییس جمهورکرزی، منحل گردد و یک کمیسیون تحت نظر حکومت ایجاد گردد."

به گفته وی، این شورا دیگر در نزد مردم و نیز دیگر طیف های سیاسی کشور از اعتباری برخوردار نبوده و به همین دلیل باید هرچه زودتر منحل گردد.

وی افزود: جایگزین این شورا می تواند کمیسیونی باشد که تحت نظرحکومت، وزارت امور داخله، وزارت دفاع ملی و ریاست امنیت ملی به تداوم برنامه تأمین صلح در کشور فعالیت نماید.

کارشناس مسایل سیاسی کشور، تصریح نمود: یک کمیسیون که مطابق با شرایط فعلی کشور، دارای روشن ترین وساده ترین تشکیل باشد و افرادی با نظریات مختلف برای پیشبرد برنامه صلح نیز درکشور بطور هم زمان، کار نمایند.

به عقیده آقای سروری، شورای عالی صلح نه تنها نتوانسته که کاری برای تحقق صلح و ثبات درکشور انجام دهد بلکه بعضی مسایل تفرقه انگیز برعلیه افرادی از سوی برخی از اعضای این شورا نیز مطرح گردیده بود.

این درحالی است که آوردن شخص انتحار کننده به منزل آقای ربانی از سوی رحمت الله واحدیار و معصوم استانکزی از اعضای کلیدی شورای عالی صلح، یک بحران بی اعتمادی را در این شورا شکل داده و مردم نیز به فعالیت های این شورا بی باورشده اند.

درهمین حال، برخی از اعضای شورای عالی صلح، تداوم کار این شورا را با چالشهای عمیقی همراه می بینند و نیز به برنامه های مذاکره با مخالفین دولت خوشبین نمی باشند.

به گفته آنان، با شهادت رئیس شورای عالی صلح، کار این شورا فوق العاده صدمه دیده و شخصی برای ریاست این شورا که از حمایت ملی و بین المللی برخوردار باشد نیز وجود ندارد.

صدیق احمد عثمانی یکی از اعضای این شورا در صحبتی با خبرگزاری جمهور، خاطرنشان ساخت: هرچند این شورا توانسته با حمایت جامعه بین المللی دستاوردهای زیادی داشته باشد اما با شهادت آقای ربانی ضربه شدیدی به تداوم کار این شورا وارد شده است.

موصوف افزود: پلان شهادت آقای ربانی، یک پلان سیستماتیک بوده که از بیرون طراحی شده بود و افرادی که شخص انتحارکننده را معرفی کرده بودند، در شناسایی وی غفلت ورزیده اند.

به گفته وی، مذاکرات با مخالفین دولت خوش بینانه نبوده، اما تداوم کار این شورا در داخل کشور برای تأمین صلح درکشور همچنان ضروری می باشد.

این درحالی است که وضعیت امنیتی و سیاسی در کشور هر روز وخیمتر شده و بحران های بیشتری نیزگریبانگیر مردم افغانستان می شود که مشخص نیست درآینده ای نزدیک چه بحران های تازه ای درکشور شکل خواهد داد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
4 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:48
محمد جاوید هومن

درباره وبلاگ


سلام دوستان من این وبلاگ را تقدیم میکنم به شما و پروانه عزیزم با اینکه او اصلا هیچی از نوشته های من را درک نمیکنه ولی من عاشقانه برای او مینویسم عزیزانم امیدوارم روزی همه ی نوشته هام را که با تمام وجودم برایت نوشتم بخونی و بدانی که چقدر دوستت داشتم.....من از قصه زندگی ام نمی ترسم من از بی تو بودن به یاد تو زیستن و تنها از خاطرات گذشته تغذیه کردن می ترسم. ای بهار زندگی ام اکنون که قلبم مالا مال از غم زندگیست اکنون که باهایم توان راه رفتن ندارد برگرد باز هم به من ببخش احساس دوست داشتن جاودانه را باز هم آغوش گرمت را به سویم بگشا باز هم شانه هایت را مرحمی برایم قرار بده. بگزار در آغوشت آرامش را به دست آورم بدان که قلب من هم شکسته بدان که روحم از همه دردها خسته شده. این را بدان که با آمدنت غم برای همیشه من را ترک خواهد کرد. بس برگرد که من به امید دیدار تو زنده ام
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زبان سخن و آدرس zbansokhan.LXB.ir سلام دوستان عزیز امید وارم که به سلامت باشید شما میتوانید که لیک های وبلاک تان تبادله کنید البته در باکس زیر مشخصات و آدرس وبلاک تان بنویسید و کد زیر را داخل کنید بعدا ثبت را انتخاب کنید تا لنک تان تبادله شود تشکر از همه تان "محمد جاوید هومن"







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 112
بازدید کل : 84004
تعداد مطالب : 85
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1